Ustawa o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz
niektórych innych ustaw ma rozruszać polski rynek partnerstwa
publiczno-prywatnego.
Ustawa o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz
niektórych innych ustaw ma rozruszać polski rynek partnerstwa
publiczno-prywatnego.
Nowelizacja ma na celu zwiększenie zaangażowania kapitału prywatnego w realizację
inwestycji publicznych, przy jednoczesnym rozłożeniu w czasie obciążeń sektora finansów
publicznych. Ponadto celem ustawy jest podniesienie efektywności wydatkowania środków
publicznych w Polsce. W tym celu m.in. wzmacnia się kompetencje ministra do spraw
rozwoju regionalnego oraz wprowadza się ścisłe mierniki efektywności realizacji zadań
publicznych w ramach PPP.
Do ustawy dodano 2 rozdziały: regulujący
kwestie oceny efektywności realizacji
przedsięwzięcia publiczno-prywatnego
i określający zadania ministra właściwego
ds. rozwoju regionalnego, jako organu właściwego
w sprawach partnerstwa publiczno-
prywatnego. Zgodnie z nowymi przepisami
podmiot publiczny przed wszczęciem
postępowania w sprawie wyboru partnera
prywatnego będzie miał obowiązek sporządzenia oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia
w ramach PPP w porównaniu z realizacją jego w inny sposób. Podmiot publiczny
będzie mógł wystąpić do ministra rozwoju regionalnego o opinię w sprawie planowanej
inwestycji (tzw. certyfikacja).
Nowelizacja zakłada, że partnerstwo publiczno-prywatne będzie mogło być realizowane
wyłącznie w formie spółki kapitałowej (spółka z o.o. albo spółka akcyjna), a nie – jak
dotychczas – także spółek komandytowych lub komandytowo-akcyjnych. Spółka będzie
zawiązywana na czas oznaczony, nie dłuższy niż okres niezbędny do wykonania umowy
o partnerstwie publiczno-prywatnym i zakończenia spraw.
Ustawa nowelizuje też 19 innych ustaw, m.in. ustawę o drogach publicznych. Zgodnie
z nowymi przepisami będą 2 typy stref płatnego parkowania – zwykłe i śródmiejskie.
Śródmiejskie strefy płatnego parkowania będą mogły być tworzone w centrum miasta lub
jego dzielnicy o liczbie powyżej 100 tys. mieszkańców. W tej strefie opłaty będą mogły być
ustalane za parkowanie w ciągu całego tygodnia, a nie tylko w dni robocze. W strefie płatnego
parkowania opłata za 1. godzinę nie będzie mogła przekroczyć 0,15% minimalnego
wynagrodzenia, w śródmiejskiej zaś 0,45%. Opłata dodatkowa za parkowanie nie będzie
mogła przekroczyć 10% minimalnego wynagrodzenia.