Polska będzie pierwszym krajem, w którym użytkownicy
Facebooka uzyskają możliwość weryfikacji odmowy dotyczącej
odwołania od decyzji o blokadzie treści na ich profilu.
Możliwość taką przewiduje porozumienie, jakie Ministerstwo Cyfryzacji podpisało z
przedstawicielami Facebooka.
Porozumienie przewiduje, że w najbliższym czasie w Polsce uruchomiony zostanie tzw.
punkt kontaktowy. Platforma ta będzie służyć polskim użytkownikom Facebooka, których
treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane. Dzięki usłudze będą oni mogli
składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.
Z „Punktu kontaktowego” będzie można skorzystać, jeśli usunięte treści, profile lub
strony będą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu
opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Warunek drugi – użytkownik powinien się
wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o ich usunięciu profilu czy treści, a Facebook
odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.
– Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy
pierwszym krajem na świecie, w którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie,
które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy
portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad –
mówi Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.
Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu
o swoje standardy społeczności. Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści,
konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami,
a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za
zgodne z nimi, zostaną odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób
wniosku, Facebook zrobi wszystko, by przesłać do „punktu kontaktowego” uzasadnioną
odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania.
– Zarządzanie treściami w Internecie to jedno z największych wyzwań dzisiejszego
cyfrowego świata. To również wielowymiarowy problem, który wymaga współpracy
wszystkich aktywnych w Internecie podmiotów, by zachowana była swoboda wypowiedzi,
a jednocześnie użytkownicy mieli zapewnione bezpieczeństwo i ochronę przed
niepożądanymi i szkodliwymi treściami. Podchodzimy do tego konstruktywnie i szukamy
pozytywnych rozwiązań – deklaruje Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej
Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.
Sygnatariuszem porozumienia między Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem jest
również NASK. Ministerstwo Cyfryzacji, jako podmiot publiczny odgrywający kluczową
rolę w rozwoju społeczeństwa cyfrowego i usług elektronicznych, jest inicjatorem tej
współpracy, a NASK, jako podmiot wdrażający projekt, zajmie się stworzeniem i obsługą
systemu informatycznego.
Początkowo, w okresie pilotażu, usługa ograniczona będzie do określonych przypadków
usunięcia treści takich jak organizacja zbiórek publicznych i organizacja zgromadzeń.
Usługa będzie jednak rozbudowywana.
Docelowo każda osoba w Polsce, która uzna, że jej wpis został niesłusznie usunięty,
a odwołanie zostało negatywnie rozpatrzone przez Facebooka, będzie mogła za pośrednictwem
specjalnego formularza zwrócić się o ponowne rozpatrzenie jego sprawy przez
portal. Proces nie będzie dotyczył odwołań od decyzji historycznych.
Równocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zaprosi do współpracy pozostałe media społecznościowe.
Inicjatywa jest bowiem otwarta dla wszystkich portali, które zaangażowane
są we wspieranie wolności słowa w Internecie oraz transparentne zarządzanie
publikowanymi treściami.
Pobierz: Porozumienie ws. utworzenia Punktu kontaktowego