Dostosowanie polskiego prawa do unijnej dyrektywy finansowej
z 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw
członkowskich, przyjętej jako skutek kryzysu finansowego,
zostanie poprawione dzięki nowelizacji z 6 czerwca 2018 r.
Zgodnie z wymogami dyrektywy, ustawa nakłada m.in. obowiązek podawania w uzasadnieniu
do projektu ustawy budżetowej danych dotyczących wyniku i długu sektora
instytucji rządowych i samorządowych według metodologii, wykorzystywanej przez
państwa członkowskie UE do raportowania danych statystycznych do Komisji Europejskiej
i do Europejskiego Urzędu Statystycznego. Choć Polska wdrożyła tę dyrektywę,
Komisja Europejska zaliczyła nasz kraj do grupy tych, które muszą uzupełnić przepisy
ją wprowadzające. KE zamierza nawet wystąpić z formalną procedurą naruszeniową.
Zgodnie z ustawą w uzasadnieniu projektu budżetu trzeba będzie podawać informacje
na temat: scenariusza makroekonomicznego i jego porównania z najbardziej
aktualnymi prognozami Komisji Europejskiej i innych niezależnych instytucji; podjęcia
działań w wypadku wystąpienia znaczących odchyleń negatywnie wpływających na
prognozy makroekonomiczne w ciągu 4 kolejnych lat poprzedzających opracowanie
scenariusza makroekonomicznego; analizy wrażliwości w zakresie deficytu i długu
sektora instytucji rządowych i samorządowych, państwowego długu publicznego oraz
poziomu kwoty wydatków przy różnych założeniach dotyczących wzrostu gospodarczego
i stóp procentowych.