Wiadomości


Wkrótce rozliczenie Tarczy Finansowej 1.0
19 kwietnia 2021
Warto przypomnieć procedurę rozliczenia Tarczy finansowej 1.0, która uregulowana została w „Regulaminie ubiegania
się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm”
oraz bezpośrednio w umowie subwencji finansowej, jaką każdy z przedsiębiorców zawarł z Funduszem.


PFR obecnie pracuje nad umożliwieniem umorzenia 100% subwencji dla firm z 38 branż, które najbardziej ucierpiały wskutek pandemii COVID-19.
MIKROFIRMY
W przypadku mikroprzedsiębiorców zwrotowi będzie podlegała kwota od 25% do 100% subwencji.
Zasady zwrotu subwencji:
1. 25% kwoty subwencji zwrotne bezwarunkowo,
2. dodatkowo od 0% do 50% zwracane jest zależnie od utrzymania stanu zatrudnienia,
3. 25% zostaje umorzone pod warunkiem prowadzenia działalności przez 12 miesięcy.
Ogólne zasady:
1. umorzenie 25% subwencji w przypadku utrzymania działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy; przy tym przedsiębiorca nie może zawiesić działalności gospodarczej, otworzyć likwidacji, nie może wobec niego zostać wszczęte postępowanie upadłościowe ani restrukturyzacyjne,
2. dalsze umorzenie od 0 do 50% w przypadku utrzymania bądź nieutrzymania średniej liczby pracowników
w stosunku do zatrudnienia ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego przed dniem złożenia wniosku o subwencję, przy czym:
a) w przypadku utrzymania zatrudnienia na poziomie 100% lub więcej – umorzeniu podlegać będzie 50% subwencji,
b) w przypadku utrzymania zatrudnienia na poziomie 50-100% – umorzeniu podlegać będzie
kwota subwencji określona proporcjonalnie na podstawie skali redukcji zatrudnienia:
Wartość subwencji podlegającej zwrotowi z tytułu redukcji zatrudnienia Wartość= subwencji
gdzie:
Średnia liczba pracowników przez okres pełnych 12 miesięcy od końca miesiąca kalendarzowego
poprzedzającego datę złożenia wniosku Liczba pracowników na koniec miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku
Skala redukcji zatrudnienia = − −1 ( ( Powyższe warunki podlegają badaniu na koniec 12 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji.
c) w przypadku utrzymania zatrudnienia na poziomie
0-50% – należy dokonać zwrotu 50% subwencji

MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA
Zasady zwrotu subwencji dla MŚP:
1. 25 % zwrotne bezwarunkowo,
2. 25% zostaje umorzone pod warunkiem prowadzenia działalności przez 12 miesięcy,
3. 25% zwracane jest zależnie od utrzymania stanu zatrudnienia – proporcjonalnie do redukcji stanu zatrudnienia zwiększa się kwota do zwrotu,
4. 25% zwracane w zależności od wykazanej przez Beneficjenta Programu skumulowanej straty na gotówkowej na sprzedaży. Zwrotowi będzie więc podlegała kwota od 25% do 100% subwencji w zależności od spełnienia określonych warunków:
1. umorzenie 25% w przypadku utrzymania działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy. Przedsiębiorca nie może również zawiesić działalnośc gospodarczej, otworzyć likwidacji, nie może wobec niego zostać wszczęte postępowanie upadłościowe i restrukturyzacyjne,
2. umorzenie od 0-25% w przypadku utrzymania bądź nieutrzymania średniej liczby pracowników w stosunku
do zatrudnienia ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego przed dniem złożenia wniosku o subwencję, przy czym:
a) w przypadku utrzymania zatrudnienia na poziomie 100% lub więcej – umorzeniu podlegać będzie 25% subwencji,
b) w przypadku utrzymania zatrudnienia na poziomie 50-100% – umorzeniu podlegać będzie kwota subwencji określona proporcjonalnie na podstawie skali redukcji zatrudnienia:
c) w przypadku utrzymania zatrudnienia na poziomie 0%-50% - należy dokonać zwrotu 25% subwencji;
3. umorzeniu będzie podlegać do 25% kwoty subwencji finansowej w przypadku wykazania przez beneficjenta skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży w okresie 12 miesięcy, licząc od pierwszego miesiąca, w którym przedsiębiorca odnotował stratę po 1 lutego 2020 r. lub od miesiąca udzielenia subwencji.

ZASADY ZWROTU OKREŚLONE W REGULAMINIE I UMOWIE SUBWENCYJNEJ
Warunkami częściowego zwolnienia niedużego przedsiębiorcy z obowiązku zwrotu subwencji finansowej
(maksymalnie do 75% wartości subwencji) są m.in.:
» złożenie odpowiedniego oświadczenia o rozliczeniu subwencji, wraz z dokumentami potwierdzającymi stan zatrudnienia i w przypadku MŚP - z dokumentami finansowymi stwierdzającymi gotówkową stratę na sprzedaż;
» spełnienie przez beneficjenta ewentualnych innych zobowiązań określonych w umowie subwencji finansowej (np. utrzymanie działalności gospodarczej). Istnieje możliwość, iż PFR zmieni warunki umorzenia zwrotu subwencji, jeśli przychody przedsiębiorstwa spadły o więcej niż 75% (taki zapis jest w ww. Regulaminie). Przedsiębiorca składa oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy, liczonych od dnia wypłaty subwencji. Na tej podstawie PFR podejmie decyzję o wysokości zwrotu subwencji finansowej (z harmonogramem spłaty). Zwykle w umowach zapisano, że spłata subwencji następuje w 13 miesiącu, licząc od
pierwszego pełnego miesiąca od dnia wypłaty subwencji - w 24 równych ratach.


          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi