Wiadomości


Akt o usługach cyfrowych
04 kwietnia 2024
Unijny akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA) zaczął obowiązywać w Unii Europejskiej. W ministerstwie cyfryzacji przygotowano ogólne założenia, na których ma być oparta polska ustawa wdrażająca regulację – tj. nowelizacja ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE ma poprawić bezpieczeństwo użytkowników
w sieci, wspierać walkę z nielegalnymi treściami w Internecie, a także doprecyzować kwestie dotyczące
moderowania treści.
Przepisy dotyczące bardzo dużych platform i wyszukiwarek internetowych obowiązują już od 25 sierpnia 2023 r. Za kontrolowanie przestrzegania przepisów DSA wobec tych dużych podmiotów odpowiada Komisja Europejska. 17 lutego br. rozporządzenie zaczęło zaś obowiązywać wobec wszystkich dostawców usług pośrednich (też tych mniejszych).
Dostawcy usług pośrednich to np. serwisy społecznościowe, platformy handlu elektronicznego czy hostingodawcy.
Dotąd każdy kraj UE we własnym zakresie regulował procedury usuwania nielegalnych treści z Internetu. Teraz są one ujednolicone dla wszystkich członków UE. Platformy są zobowiązane do stworzenia systemu raportowania nielegalnych treści, np. szerzących nienawiść, przemoc czy pornografię dziecięcą.
Jeżeli chodzi o dane wrażliwe, to dla prawidłowej ochrony danych osobowych zostało przyjęte w ramach UE rozporządzenie RODO. DSA nie narusza postanowień RODO, wprowadza jednak pewne dodatkowe rozwiązania
mające lepiej chronić użytkowników. Platformy internetowe nie mogą wykorzystywać danych osób nieletnich i wrażliwych danych osobowych do profilowania w celach reklamowych.
DSA wprowadza także kontrolę nad sposobem moderowania treści przez platformy, czego wcześniej nie było. Z jednej strony chodzi o sprawne usuwanie nielegalnych treści w Internecie, z drugiej jest to kwestia ochrony praw użytkownika do odwołania się od decyzji platformy. Użytkownik, którego treść została usunięta lub zablokowana,
powinien otrzymać od platformy uzasadnienie tej decyzji. Dodatkowo, w przypadku platform użytkownik powinien mieć możliwość odwołania się od decyzji platformy w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg.
Przepisy DSA wymagają ponadto, by platformy udostępniały informacje na temat swoich zasad moderacji treści
oraz działania algorytmów. Dzięki temu użytkownik może dowiedzieć się, jak ocenianie są treści i jak działają platformy.
Platformy internetowe muszą wdrożyć wewnętrzny system rozpatrywania skarg. Konieczne jest też przygotowanie
środków przeciw nadużywaniu zgłoszeń i kontr-zgłoszeń, wprowadzenie przejrzystości reklam internetowych oraz
dbanie o przygotowywanie sprawozdań.
Dla małych i średnich przedsiębiorstw niektóre obowiązki przewidziane dla dostawców usług, takie jak raportowanie
czy audyty zewnętrzne, mogą nie być tak restrykcyjne jak dla większych platform internetowych.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi