Wiadomości


Jak prezentować obniżki cen?
19 czerwca 2023
Przedsiębiorco, informujesz o promocji? Od 1 stycznia br. masz obowiązek podawać najniższą cenę z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. W opublikowanych wyjaśnieniach Prezes UOKiK wskazał, kto, kiedy i w jaki sposób musi podawać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.

Przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni poprzedzających promocję. I od tej właśnie ceny muszą obliczać ewentualne korzyści, np. „oszczędzasz 50 zł” czy „-20%”.
Z wyjaśnień Prezesa UOKiK wynika np., że obowiązek uwidaczniania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy promują oferowane towary lub usługi poprzez pokazanie czy zasugerowanie obniżki: przy ofertach last minute, przy sprzedaży warunkowej, przy towarach niepełnowartościowych, przy towarach pod koniec terminu ważności czy w programach lojalnościowych. Może to być np. ogłoszenie wyprzedaży, hasło „zaoszczędź”,
przekreślona wyższa cena. Jeśli platforma handlowa lub porównywarka cen udostępnia sprzedawcom narzędzia do prezentowania obniżek cen, to musi też zadbać, żeby odpowiednio i poprawnie została uwidoczniona najniższa cena z 30 dni przed obniżką.
Przedsiębiorcy muszą informować o najniższej cenie z 30 dni poprzedzających obniżkę. Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego produktu, a więc np. w reklamie, przy produkcie na półce sklepowej, na wywieszce, w gazetce sieci
handlowej, przy sprzedaży warunkowej, w programie lojalnościowym, w wynikach wyszukiwania w sklepie internetowym i na karcie konkretnego produktu. Przykładowo informacja o obniżce przysługującej dopiero po aktywacji „kuponu” w aplikacji mobilnej nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku podania ceny z 30 dni przed obniżką.
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką musi być czytelna i jasno opisana. Nie może być ukryta np. poprzez
zastosowanie słabo widocznej czcionki. Niedopuszczalne jest pominięcie informacji, co ta cena oznacza, ani
stosowanie niejednoznacznych określeń typu „cena referencyjna”, „cena omnibus”, „było”. W niektórych sytuacjach
w aplikacjach mobilnych, gdy miejsce jest bardzo ograniczone i nie mieści się pełna nazwa „najniższa cena z 30 dni przed obniżką”, warunkowo dopuszczalne jest użycie skróconego objaśnienia „najniższa cena”.
Oprócz obowiązkowej najniższej ceny z 30 dni przed obniżką, przedsiębiorca może dodatkowo poinformować
konsumenta o innej cenie, np. regularnej czy bezpośrednio poprzedzającej obniżkę. Nie może to jednak wprowadzać konsumenta w błąd i odwracać jego uwagi od podanej najniższej ceny towaru z 30 dni przed obniżką. Jeśli sprzedawca pokazuje korzyści cenowe od ceny regularnej, np. w ujęciu procentowym, to analogicznie musi pokazać je od najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
Za naruszenie przepisów o cenach Inspekcja Handlowa może nałożyć na przedsiębiorcę karę do 20 tys. zł, a gdyby nastąpiło to 3-krotnie w ciągu roku od pierwszego naruszenia, kara może wynieść 40 tys. zł. Z kolei
Prezes UOKiK, w razie stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10% obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi