Wiadomości


Kryzys to nie koniec świata
21 czerwca 2023
Zarządzanie firmą w sytuacjach kryzysowych to wyzwanie, do którego warto przygotowywać się nieustannie. W czasie kryzysu trzeba działać świadomie.

SKĄD SIĘ BIORĄ „WIZERUNKOWE BURZE”?
Trwające kampanie wyborcze to jeden z lepszych przykładów tworzenia i zażegnywania sytuacji kryzysowych. Zazwyczaj jest strona, której zależy na wywołaniu kryzysu u przeciwnika, konkurenta, i druga strona, którą dotykają te działania i musi szybko rozwiązać problem. Bardzo często dziś takim rozwiązaniem jest atak np. medialny. Podobnie jest z ratowaniem wizerunku firmy, którą atakuje konkurencja czy wpływowy, niezadowolony klient.
Sytuacje kryzysowe mogą być efektem również nierozważnej wypowiedzi pracownika lub nieoczekiwanej sytuacji rynkowej.

PUBLIC RELATIONS TO INTRATNA INWESTYCJA
Dlaczego? Same kwoty, jakie na PR wydają mądrze prowadzone firmy, powinny być odpowiedzią. „Public Relations to funkcja zarządzania, o ciągłym i planowym charakterze, dzięki której organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie” - to definicja Międzynarodowego Stowarzyszenia Public Relations. To zdanie jest powodem i celem działań przydatnych w zarządzaniu kryzysowym. Gdy wystąpi wizerunkowy kryzys liczą się:
» czas – reagujemy nie emocjonalnie, ale jednak zdecydowanie, nie pozwalając, by np. fałszywe informacje o firmie czy produkcie były powielane na wielką skalę;
» język – komunikacja w kryzysie nie może być chaotyczna, wykluczająca się i zbyt obszerna. Treści muszą być przemyślane, krótkie i precyzyjnie odpowiadające na źródła kryzysu;
» trzeba zidentyfikować: czy temat został podchwycony przez zasięgowego influencera lub ogólnopolskie media, czy wpływa on na wizerunek firmy wśród ważnych klientów, udziałowców, w jakim tonie powinny być utrzymane oficjalne wypowiedzi.

ZARZĄDZANIE SYTUACJĄ KRYZYSOWĄ W PIGUŁCE
Agencje zajmujące się PR-em kryzysowym pomagają m.in. w przygotowaniu szkolenia dla sztabu kryzysowego
w firmie, opracowaniu wzorów oświadczeń dla mediów, które będą zawierać kluczowe przekazy firmy.
Specjaliści opracowują też scenariusze kryzysowe, czyli potencjalne warianty rozwoju sytuacji i możliwe rozwiązania. Założeniem powinno być hasło: „kryzys może wzmocnić pozycję rynkową firmy”.

NA KONIEC „ŻELAZNA ZASADA”
W trakcie kryzysu nie można stracić kontaktu z odbiorcami marki, klientami firmy. Warto odpowiadać na pytania odbiorców poprzez media i bezpośrednio w kanałach społecznościowych.
Tak samo ważna jest komunikacja wewnątrz firmy, chodzi o uspokajanie nastrojów odpowiadanie na wątpliwości pracowników, firm kooperujących czy udziałowców. Chodzi o wszystko, co dzieje się „za kulisami”: w obszarze praw pracowniczych, bezpieczeństwa i komfortu zatrudnionych. Niezwykle trudno jest utrzymywać pozytywny wizerunek na zewnątrz, jeśli w firmie panuje dezinformacja, chaos i niepewność. Najważniejsze to się nie poddawać, ale działać
konsekwentnie i z determinacją.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi