Wiadomości


Kto może używać kas wirtualnych?
06 lipca 2020
1 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy dotyczące tzw. kas wirtualnych. Używanie kas rejestrujących
mających postać oprogramowania nie jest obowiązkowe. To jedynie alternatywa
dla wskazanych branż korzystających z kas rejestrujących. Każda kasa wirtualna musi przejść
proces certyfikacji realizowany przez Główny Urząd Miar.


1 czerwca br. weszły w życie 3 rozporządzenia:
» rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać
oprogramowania.» rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających
postać oprogramowania. Określa ono wymagania techniczne dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji przy ich użyciu,sposób zakończenia ich używania w przypadkuzakończenia działalności gospodarczej lub pracytych kas oraz szczególne przypadki i sposób wystawianiadokumentów w postaci innej niż wydrukprzy zastosowaniu tych kas.
» rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 28 maja 2020 r. w sprawie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób. Określa ono minimalne wymagania funkcjonalne dla aplikacji mobilnej oraz aplikacji mobilnej działającej przyudziale systemu teleinformatycznego, a także sposób zabezpieczenia danych gromadzonych przez aplikację mobilną oraz system teleinformatyczny.Z nowych przepisów wynika m.in., że kasy wirtualne mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:
1. usług przewozu osób samochodem osobowym,
w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego,
o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym;
2. usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą
(PKWiU 49.32.12.0);
3. usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych
na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU
49.42.11.0);
4. usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami
napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub
ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);
5. usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego,
międzymiastowego, ogólnodostępnego
(PKWiU 49.39.11.0);
6. usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego,
miejskiego i podmiejskiego (PKWiU
49.31.21.0);
7. usług transportu kolejowego pasażerskiego,
miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);
8. usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego
(PKWiU 49.10);
9. usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi
naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami
narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);
10. usług transportu morskiego i przybrzeżnego
pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);
11. usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego
wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);
12. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego,
promowego (PKWiU 50.30.11.0);
13. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego
wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);
14. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego
łodziami wycieczkowymi (PKWiU
50.30.13.0);
15. usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego
pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);
16. usług transportu lotniczego regularnego krajowego
pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);
17. usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego
pasażerskiego, z wyłączeniem w celach
widokowych (PKWiU 51.10.12.0);
18. usług hotelarskich i podobnych usług związanych
z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);
19. usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc
krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);
20. usług świadczonych przez pola kempingowe
(włączając pola dla pojazdów kempingowych)
i pola namiotowe (PKWiU 55.30);
21. pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem
(PKWiU 55.90);
22. usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych
(PKWiU 56.10);
23. usług przygotowywania i dostarczania żywności
(katering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU
56.21);
24. pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU
56.29);
25. usług przygotowywania i podawania napojów
(PKWiU 56.30);
26. sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw
stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego,
koksu i półkoksu przeznaczonych do celów
opałowych.
Wprowadzenie kas wirtualnych ma na celu zmniejszenie kosztów wywiązywania się z obowiązku rejestracji
sprzedaży (ewidencji wartości sprzedaży i kwot VAT) u wybranych grup przedsiębiorców oraz dalsze ograniczenie
szarej strefy poprzez dostarczenie atrakcyjnego cenowo rozwiązania rejestracji sprzedaży detalicznej oraz wzmocnienie elementu kontrolnego poprzez dostarczanie danych o transakcjach w czasie rzeczywistym
i możliwość ich weryfikacji przez kupujących.Ministerstwo Finansów postanowiło wdrożyć tzw.model otwarty, tj. model implementacji architektury (kasy wirtualnej w postaci aplikacji mobilnej dla przedsiębiorców)
oparty o publicznie dostępną specyfikację wymagań, nie ograniczający potencjalnych dostawców, rozwiązań, platform systemowo-sprzętowych, języków programowania itd., który umożliwia dodawanie nowych funkcji lub integrację rozwiązania z innymiusługami dostarczanymi przez niezależne podmioty.W pierwszym etapie wdrożenia kasy wirtualne będą mogły być stosowane przez wskazane w rozporządzeniu grupy podatników głównie z branży transportowej.Kasy te stanowią alternatywę dla użytkowanych dotychczas przez podatników kas rejestrujących.
Kasy te, tak jak kasy on-line, posiadają funkcję przesyłu danych do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Szefa KAS za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej. Pozwoli to na ciągłe, zautomatyzowane i bezpośrednie przesyłanie danych z kas z prowadzonej ewidencji oraz o zdarzeniach fiskalnych, które zaistniały podczas ich użytkowania. Zgromadzonedane służyć będą dla celów analitycznych i kontrolnych.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi