Wiadomości


Łatwiejsze porównywanie cen towarów i usług
14 lutego 2023
Od 1 stycznia 2023 r. na podstawie ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw, jak też rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług, zmianie uległy zasady funkcjonowania branży e-commerce oraz system oznakowania produktów

Oba akty prawne mają na celu m.in. wprowadzenie bardziej radykalnych środków ochrony praw konsumenta, zgodnie z wymogami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 (tzw. dyrektywy Omnibus), przewidującej dodatkowe obowiązki informacyjne dla sprzedawców, które mają korzystnie wpłynąć na realizację świadomych
zakupów oraz przejrzystość cen w przypadku obniżek i promocji. Nowe regulacje obejmują zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe. O ile dotąd część portali była uznawana jedynie za witryny ogłoszeniowe, o tyle w świetle nowych przepisów, właściciele podobnych domen powinni rozważyć możliwości wprowadzania nowych funkcji do swoich serwisów. Ww. dyrektywa przewiduje też, że każdy przedsiębiorca, który udostępnia na swojej stronie
recenzje konsumentów, musi informować, jak weryfikuje ich autentyczność, tj. jak sprawdza, czy opinia pochodzi od osoby, która faktycznie kupiła produkt lub skorzystała z usługi. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii dot. uwidaczniania cen towarów i usług ma na celu wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki. Podstawowa zmiana w odniesieniu do poprzednich przepisów to obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi. Każdy sprzedawca jest zobligowany do informowania potencjalnych nabywców o: cenie sprzedaży produktu, cenie za jednostkę miary, wcześniejszej cenie stosowanej przez podmiot gospodarczy.
Przepisy rozporządzenia stanowią m.in., że cenę, cenę jednostkową lub informację o obniżonej cenie uwidacznia się na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów. Obowiązek ten może być realizowany np. poprzez informację na wywieszce, w cenniku czy postaci nadruku na towarze.
Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia br. przepisami odnośnie obniżek cen, każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać, oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę (dodatkowa linijka tekstu obok ceny promocyjnej lub specjalnie wdrożony moduł). W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, a w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni – najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi