Wiadomości


Metoda 7C – sposób na lepszą komunikację
18 września 2023
„Szum komunikacyjny” – niestety tak możemy określić dzisiejszą rzeczywistość. Mowa nie tyko o przekazie medialnym, ale także np. o mailach w pracy. Metoda 7C to sposób na efektywniejszą i zrozumiałą komunikację.

PROSTO, ZWIĘŹLE, W SEDNO
Metoda 7C pozwala formułować przejrzyste wiadomości tekstowe. Jest to siedem prostych kroków, które sprawiają, że zamiast 50 zdań, piszemy 20, a przekazujemy te same informacje. Umiejętność ta przyda się nie tylko przy pisaniu maili czy newsletterów, ale także postów w mediach społecznościowych. Przeciętny użytkownik sieci rocznie wysyła i odbiera ponad 2,5 tys. wiadomości. Warto więc robić to dobrze.

SKĄD TO SIĘ WZIĘŁO?
Metoda 7C to siedem zasad, które z języka angielskiego zaczynają się od litery „C”:
» Clear – jasność, przejrzystość. Piszemy używając prostych zdań, nie należy rozpisywać się i przechwalać znajomością trudnych, wyszukanych, mało znanych słów. Pomocne mogą tu być myślniki, wypunktowania.
Nie bez znaczenia jest także rodzaj i wielkość czcionki.
» Concise – zwięzłość. Nie pisz poematów, które potencjalnie zachęcają do zamknięcia lub usunięcia wiadomości. Zwięźle formułuj myśli, mile widziane są zdania pojedyncze, a nie wielokrotnie złożone.
» Concrete – konkretność. Ta zasada jest ściśle związana z 2 poprzednimi. Staraj się pisać w sedno, przechodź do rzeczy bez zbędnego opisu. Najważniejsze informacje powinny padać od pierwszego zdania korespondencji.
» Correct – poprawność. Będą traktować Cię poważne na tyle, na ile Ty będziesz poważny. Poprawność językowa to podstawa, nie może być mowy o błędach ortograficznych czy skrótach myślowych.
Warto przed wysłaniem przeczytać jeszcze raz wiadomość, a w razie wątpliwości sprawdzić pisownię.
Do dyspozycji jest wiele słowników on-line i narzędzi edytorskich.
» Coherent – spójność. Forma, ton i słownictwo powinny być dostosowane do adresata naszej wiadomości. Jeśli jest to pismo oficjalne, rozpoczynające się od Pan/Pani, to taki przekaz musi być zachowany do końca, nie używamy emotikonek, unikamy trywialnych słów i skrótów. Jeśli piszemy do znajomego, kolegi, gdy zaczynamy zwrotem „Cześć”, możemy pozwolić sobie na swobodę przekazu.
» Complete – kompletność. Jeśli mail ma zawierać załączniki, to umieść je w pierwszej wiadomości.
Pisz wszystkie niezbędne informacje, nie pozostawiaj niedomówień, przemyśl treść, unikniesz dzięki temu niepotrzebnych pytań i kolejnych maili.
» Courteous – uprzejmość. Konstruktywnie skonstruowany mail czy post pomoże Ci być uprzejmym.
Uprzejmość i kultura osobista są zawsze bardzo ważne, niezależnie z kim się komunikujemy. Formy grzecznościowe, odpowiednie powitanie i pożegnanie zawsze „są w cenie”. Nie ulegajmy emocjom, nie nadużywajmy wykrzykników - w sieci to synonim podniesionego tonu i zdenerwowania.
Metoda 7C czy przejrzyste formułowanie treści może być z powodzeniem wykorzystywana w copywritingu oraz e-mail marketingu, ale jest szczególnie pomocne w życiu codziennym, w kontakcie z urzędami i instytucjami.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi