Wiadomości


Nowe unijne rozporządzenie w sprawie baterii i zużytych baterii
25 września 2023
Regulacje dotyczące całego cyklu życia baterii: od projektu do końca eksploatacji, mają służyć powstaniu gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla unijnego sektora baterii. Nowe rozporządzenie ma na celu ustanowienie jednolitych reguł na rynku UE i zmniejszenie wpływu baterii na środowisko i społeczeństwo.

12 lipca br. Rada i Parlament Europejski przyjęły rozporządzenie 2023/1542 z 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniającego dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylającego
dyrektywę 2006/66/WE. Dotychczasowe regulacje UE obejmowały jedynie etap wycofania baterii z użytku. Nowe będą miały, co do zasady, zastosowanie do wszystkich baterii (w tym wszystkich zużytych baterii przenośnych, baterii przemysłowych, baterii pojazdów elektrycznych oraz samochodów i maszyn) oraz baterii stosowanych w lekkich środkach transportu (np. elektrycznych rowerach, motorowerach i hulajnogach – light means of transport, tzw. LMT).
Rozporządzenie wprowadza wymogi co do obliczania śladu węglowego baterii i udostępniania informacji w tym zakresie, w szczególności poprzez cyfrowy paszport baterii.
Określa obowiązujące producentów cele w zakresie zbierania zużytych baterii przenośnych (63% do końca 2027 r. i 73% do końca 2030 r.) i wprowadza specjalny cel dotyczący zbierania zużytych baterii z lekkich środków transportu (51% do końca 2028 r. i 61% do końca 2031 r.).
Ustala ono też cel dotyczący odzyskiwania litu na poziomie 50% do końca 2027 r. i 80% do końca 2031 r.
Rozporządzenie określa obowiązkowe minimalne poziomy zawartości materiałów z recyklingu w bateriach przemysłowych oraz akumulatorach pojazdów i maszyn. Wstępne docelowe poziomy wynoszą 16% kobaltu, 85% ołowiu, 6% litu i 6% niklu. Baterie będą musiały posiadać dokumentację poświadczającą zawartość materiałów z recyklingu. Do końca 2025 r. wydajność recyklingu ma wynieść 80% dla baterii niklowo-kadmowych i 50% dla innych zużytych baterii.
Wprowadza wymogi co do należytej staranności obowiązujące operatorów (obowiązek ten nie będzie dotyczyć małych i średnich przedsiębiorstw). Rozporządzenie ustanawia kryteria co do wydajności, trwałości i bezpieczeństwa, ścisłych restrykcji w odniesieniu do substancji niebezpiecznych (rtęć, kadm i ołów).
Wprowadza wymogi informacyjne i wymogi dotyczące etykietowania baterii (najpóźniej w 2026 r.), m.in. w odniesieniu do komponentów baterii i zawartości materiałów z recyklingu, a także cyfrowy paszport baterii oraz stosowanie kodu QR (najpóźniej w 2027 r.).
Nowe przepisy w większości będą stosowane od 18 lutego 2024 r., przy czym rozdział VIII dot. gospodarowania
zużytymi bateriami stosuje się od dnia 18 sierpnia 2025 r. Rozporządzenie bateryjne wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi