Wiadomości


Reklamacje w nowym wydaniu
13 kwietnia 2023
Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące reklamacji. Można je składać albo z tytułu niezgodności z umową, albo na podstawie gwarancji. To konsument wybiera, z której ścieżki skorzysta, przy czym jedna nie ogranicza możliwości skorzystania z drugiej.

Prawo do reklamacji to jedno z najważniejszych praw konsumentów.
Reklamację z tytułu niezgodności z umową składa się do sprzedawcy. Można to zrobić np., gdy produkt okaże się wadliwy, jest niekompletny, nie spełnia potrzeb, o których konsument informował sprzedawcę, odbiega od próbki lub wzoru przedstawionego przed zakupem. Warto przy tym zachować dowód zakupu – może to być np. paragon, potwierdzenie z karty, e-mail.
W pierwszej kolejności można żądać naprawy lub wymiany. Zwrot pieniędzy (częściowy albo całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń, np. po odmowie sprzedawcy lub kiedy nie jest on w stanie naprawić bądź wymienić towaru w rozsądnym czasie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy niezgodność z umową jest istotna, np. produkt nie nadaje się do używania – wówczas od razu można domagać się odstąpienia od umowy albo obniżenia ceny.
Reklamację najlepiej złożyć jak najszybciej po zauważeniu wady. Sprzedawca ma na jej rozpatrzenie 14 dni.
Jeżeli w tym czasie nie udzieli odpowiedzi, przyjmuje się, że uznał żądania klienta. Konsument nie ponosi żadnych kosztów związanych z reklamacją towaru niezgodnego z umową, w tym kosztów dostarczenia produktu do naprawy.
Sprzedawca odpowiada za wady przez 2 lata od wydania towaru. Przy tym przez cały ten okres obowiązuje domniemanie, iż niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Natomiast termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych wynosi obecnie 6 lat. Można także reklamować produkt na podstawie
gwarancji, jeżeli przedsiębiorca (producent, importer, dystrybutor, sprzedawca) jej udzielił. W tym przypadku obowiązują zasady opisane w gwarancji. Nie mogą być one jednak mniej korzystne dla konsumenta niż warunki, o których przedsiębiorca zapewniał w reklamie.
Jeżeli w gwarancji nie jest określony jej termin, to przyjmuje się, że wynosi on 2 lata od wydania towaru. Do konsumenta należy decyzja, czy złoży reklamację u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową, czy skorzysta z gwarancji producenta. Sprzedawca nie może mu niczego narzucać.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi