Wiadomości


Większe prawa konsumenta
20 stycznia 2023
Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE oraz zawiera dodatkowe rozwiązania dotyczące umów zawieranych poza lokalem, w szczególności podczas pokazów handlowych. Eliminuje np. nieprawidłowości podczas wyprzedaży, na tzw. pokazach lub podczas wycieczek.

Nowelizacja rozszerza ochronę konsumentów na usługi cyfrowe, w zamian za które konsumenci nie ponoszą
opłat, ale dostarczają dane osobowe. Zapewniona zostanie większa przejrzystość dla konsumentów przy zakupach on-line. Ustawa m.in.: nakłada nowe obowiązki informacyjne na dostawców internetowych platform handlowych oraz reguluje kwestie związane z recenzjami konsumentów i tzw. plasowaniem.
Nowelizacja wprowadza przepis, zgodnie z którym wprowadzenie na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE – jeśli istotnie różni się od niego np. składem –będzie uznawane za wprowadzanie klientów w błąd i nieuczciwą praktykę rynkową.
Do 30 dni ustawa wydłuża termin na odstąpienie od umowy w przypadku zawarcia jej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta lub wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę.
Zakazane będzie zawieranie z konsumentami umów dotyczących usług finansowych podczas pokazu lub wycieczki.
Nowelizacja pozwala przedsiębiorcom na wykorzystywanie formularzy internetowych lub czatów, zamiast e-maili, w komunikacji z konsumentem.
Doprecyzowane zostały zasady informowania przez sprzedawców o obniżkach cen. W przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi, przedsiębiorca będzie musiał podać – obok informacji o obniżonej cenie – także informację o najniższej cenie tego towaru czy usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. W przypadku produktów, które są w sprzedaży krócej niż 30 dni – obok informacji o obniżonej cenie – trzeba podać także informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki. Jeśli chodzi o produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub posiadające krótki termin przydatności – obok obniżonej ceny – trzeba podać także informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Ponadto nowelizacja wprowadza prawo do odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych (m.in. obejmujących abonamenty medyczne) zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
Wprowadzony zostanie zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki albo nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, albo pokazu, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
Nowelizacja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi