Wiadomości


Zaplanuj swój biznes. Jak sporządzić biznesplan?
28 lutego 2024
Nowy rok rodzi nowe biznesowe pomysły. Sprawdź, czy warto je zrealizować. Biznesplan (ang. business plan) to dokument przygotowywany dla przedsiębiorstwa zawierający plan jego rozwoju, a przypadku nowych przedsięwzięć też plan ich uruchomienia. Sporządzany jest na potrzeby wewnętrzne (organizacyjne i zarządcze) oraz zewnętrzne firmy, np. w celu pozyskania źródeł finansowania inwestycji (kredytu, inwestora itp.).

Zawiera opis celów, jakie przedsiębiorstwo zamierza realizować w przyszłości, z uwzględnieniem istniejących
uwarunkowań rynkowych, finansowych, marketingowych, technologicznych, organizacyjnych oraz kadrowych.
Biznesplan powinien zawierać wyczerpujące i obiektywne odpowiedzi na pytania, jakie stawiają mu autorzy. Przy
jego przygotowywaniu należy przeprowadzić szereg analiz i badań (przede wszystkim analizę finansową, analizę rynku,
analizę SWOT), przeszukać i zweryfikować informacje, określić koszty i zaplanować działania.
Dobry biznesplan powinien wskazywać zwłaszcza:
» oczekiwania przedsiębiorcy związane z podejmowanym przedsięwzięciem, dlaczego warto to zrobić,
» cele, jakie chce osiągnąć, i jakie przedsięwzięcie chce zrealizować,
» konkretne działania biznesowe przedsiębiorcy.

CO ZAMIEŚCIĆ W BIZNESPLANIE:
1. Twój biznes:
» opis całego przedsięwzięcia, pomysłu na działalność (co chcesz robić i dlaczego twoje przedsięwzięcie ma szansę na sukces);
» główne założenia (jak chcesz to zrobić i w jakim czasie);
» opis, jak zamierzasz realizować pomysł (najważniejsze zadania do wykonania, żeby z sukcesem uruchomić
swoją działalność);
» mocne strony przedsięwzięcia (co sprawia, że twój pomysł na biznes jest inny niż inne podobnie funkcjonujące
na rynku);
» obszar działania (na jakim obszarze chcesz działać);
» wizja i plan rozwoju biznesu (krótkoterminowy i długoterminowy, co chcesz osiągnąć w najbliższych miesiącach i w ciągu 2–5 lat).
2. Produkt lub usługa:
» charakterystyka usług i produktów (katalog oferowanych dóbr – co jest ich największym atutem i dlaczego powinny
cieszyć się zainteresowaniem klientów);
» opis, co będzie cię wyróżniać (co wyróżnia twój produkt lub usługę i sprawi, że klienci skorzystają z twojej oferty, a nie konkurencji);
» polityka cenowa (za ile planujesz sprzedawać poszczególne produkty/usługi w danym czasie i jak ta cena wypada na tle konkurencji). Cena musi uwzględniać nie tylko koszty, ale też zysk.
3. Kompetencje:
» opis Twoich kompetencji (czy twoje kwalifikacje są wystarczające do realizacji twojego pomysłu: atuty osobiste w prowadzeniu danego typu działalności, doświadczenie, umiejętności);
» kwalifikacje wymagane do prowadzenia danego biznesu i wskazanie, jak je pozyskasz (np. kurs, zatrudnienie specjalisty, zlecenie zadań).
4. Docelowy rynek (klienci i konkurencja):
» opis grupy docelowej klientów (komu chcesz sprzedać produkt bądź dla kogo świadczyć usługę);
» główne potrzeby i oczekiwania twoich przyszłych klientów oraz ich charakter;
» opis otoczenia i trendów (jaka jest wielkość rynku, jakie są jego możliwości; jak przewidujesz jego przyszłość i
rozwój);
» opis konkurencji (działania konkurencji, jaką będziesz mieć konkurencję i czego możesz się od niej nauczyć).
5. Strategia marketingowa:
» strategia sprzedaży produktu/usługi (kiedy i jak poinformujesz klientów o swojej ofercie, w jaki sposób ich zainteresujesz, w których miejscach będą mogli się o niej dowiedzieć);
» opis konkretnych działań marketingowych i promocyjnych (jak skutecznie będziesz się promować; określenie,
czy skupisz się na promocji w sieci: założysz stronę internetową, będziesz promował się mediach społecznościowych, albo też skupisz się na sprzedaży bezpośredniej: wydrukujesz materiały, typu ulotka, folder, jak je będziesz rozpowszechniać).
6. Kontrahenci i dostawcy:
» opis, kto będzie twoim partnerem biznesowym (jakich partnerów biznesowych potrzebujesz);
» planowane kontrakty, umowy, lista dostawców, grupa odbiorców.
7. Analiza SWOT:
» analiza mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń dla planowanego przedsięwzięcia;
» polega ona na podzieleniu zebranych informacji na
4 grupy:
» S (Strengths) – mocne strony: wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę;
» W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę;
» O (Opportunities) – szanse: wszystko to, co stwarza szansę korzystnej zmiany;
» T (Threats) – zagrożenia: wszystko to, co stwarza ryzyko zmiany niekorzystnej.
8. Analiza finansowa (przychody i koszty) oraz źródła finansowania:
» określenie kwotowo, jakie poniesiesz koszty i jakie uzyskasz przychody (wysokość prognozowanych przychodów
w podziale na źródło i czas; wysokość kosztów w podziale na ich rodzaje i terminy ich pojawiania się);
» szacowany zysk (na jaki zarobek możesz liczyć, od przychodów odejmij wszystkie koszty, podatki, składki itp.).
Należy pamiętać, że przychody nie równają się dochodom.
» wskazanie, jakiego kapitału potrzebujesz;
» opis źródeł finansowania (skąd weźmiesz potrzebne pieniądze, czy to będą środki własne, czy inne i jakie, na jakich warunkach; w przypadku kredytu też opis warunków jego udzielenia i spłaty).
9. Harmonogram realizacji:
» ile czasu potrzebujesz, aby zrealizować swój pomysł biznesowy;
» harmonogram działań oraz momentów kontrolnych;
» określenie, jakie działania podejmiesz, jeżeli cząstkowy plan się nie zrealizuje (kilka gotowych rozwiązań, scenariuszy awaryjnych);
» planowana data rozpoczęcia działalności.

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi