Wiadomości


Zmiany dla klientów lombardów
16 lutego 2024
7 stycznia br. weszła w życie ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej. W sposób kompleksowy reguluje ona zasady wykonywania działalności lombardowej i zabezpiecza konsumentów przed nieuczciwymi praktykami lombardów. Na mocy tej ustawy lombardy stały się podmiotami zobowiązanymi do przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Ustawa w sposób szczegółowy określa obligatoryjne elementy umowy konsumenckiej pożyczki lombardowej.
Podstawowe informacje dotyczące m.in. przysługujących konsumentowi praw, oznaczenia stron umowy, określające kwotę pożyczki, całkowitą kwotę do spłaty, opisujące przedmiot zabezpieczenia lombardowego, zasady i termin spłaty oraz nałożone na konsumenta koszty muszą znaleźć się na formularzu informacyjnym przekazywanym klientowi na trwałym nośniku.
Odsetki od kwoty udzielonej konsumentowi pożyczki nie mogą przekraczać wysokości odsetek maksymalnych
określonych w przepisach prawa cywilnego. Ustawa stanowi też, że maksymalne pozaodsetkowe koszty konsumenckiej pożyczki lombardowej nie mogą przekroczyć 20% kwoty udzielonej pożyczki w pierwszym roku, powiększonej o 10 pkt procentowych w każdym następnym (przy czym w żadnym wypadku koszty te nie
mogą być wyższe niż 45% kwoty konsumenckiej pożyczki lombardowej).
W umowach zawieranych na odległość przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 7 dni. Wówczas
konsument jest zobowiązany tylko do zwrotu kosztów określonych w ustawie. W przypadku gdy konsument nie spłaci w całości pożyczki w terminie, to może odkupić przedmiot oddany pod zastaw pożyczki lombardowej w terminie 30 dni od dnia pierwotnego terminu spłaty. Wtedy konsument musi uiścić pozostającą na dzień odkupu część całkowitej kwoty do spłaty, powiększoną o nie więcej niż 20% kwoty pozostającej na dzień odkupu części całkowitej kwoty do spłaty.
Przedmiot zabezpieczenia lombardowego wystawiany jest na sprzedaż na aukcji w formie elektronicznej po upływie 30 dni od dnia upływu terminu całkowitej kwoty do zapłaty, ale nie później niż 60 od dnia upływu tego terminu. W razie sprzedaży przedmiotu zabezpieczenia lombardowego konsumentowi zostanie wypłacona kwota odpowiadająca różnicy pomiędzy pozostającą na dzień sprzedaży niezapłaconą częścią całkowitej kwoty do spłaty a kwotą uzyskaną ze sprzedaży przedmiotu zabezpieczenia lombardowego. Kwota ta może zostać pomniejszona o nie więcej niż 20% nadwyżki. W przypadku problemów z przedsiębiorcą wykonującym działalność lombardową, należy zgłosić reklamację do lombardu, w której należy przedstawić swoje zastrzeżenia.
Podmiot rynku finansowego ma obowiązek przyjąć reklamację w każdej swojej jednostce, która obsługuje
klientów, więc nie tylko tej, w której umowę zawarto. Jeśli lombard nie odpowie w terminie (30 dni, góra 60 dni)
lub odpowiedź nie będzie zadowalająca, można teraz zwróć się do Rzecznika Finansowego o wsparcie (także w postępowaniu sądowym).

          EFRF          innowacyjna gospodarka          parp
Masz pytania?
Wyślij formularz, a skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Jesteśmy na Facebooku!
Copyright ® LICZYK Sp. z o.o. | Tworzenie stron internetowych JELLINEK studio
Google+ Tagi